ماموگرافی

ماموگرافی سه بعدی چیست؟ (کاربرد+مزایا و عوارض)

توموسنتز پستان چیست؟

ماموگرافی سه بعدی چیست؟ توموسنتز پستان یا توموسنتزیس یک روش تصویربرداری ماموگرافی سه بعدی با استفاده از تاباندن پرتوهای ایکس می باشد. در سال های اخیر سرطان سینه در بین زنان بسیار شایع شده است به طوری که برخی تحقیقات ثابت کرده اند که از هر ۱۰ زن ۲ زن در طول زندگی خود به یک نوع از سرطان سینه مبتلا می شود.

توموسنتزیس یک روش تصویر برداری سه بعدی است که برای بررسی وضعیت بافت سینه زنان مورد استفاده قرار می گیرد. در این روش تصویر برداری میزان فشار وارده به سینه بسیار کمتر از سایر تکنیک های ماموگرافی می باشد. مرکز تصویر برداری تهران ۱۰۱ امروز قصد دارد شما را بیشتر با توموسنتزیس پستان یا ماموگرافی سه بعدی آشنا کند. برای کسب اطلاعات بیشتر تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

هزینه و تعرفه ماموگرافی دیجیتال در تهران

 ماموگرافی چیست؟

ماموگرافی یکی از روش های تصویر برداری با استفاده از اشعه ایکس است. این تکنیک تشخیص پزشکی بهترین روش تشخیص علائم اولیه سرطان سینه می باشد. انجام منظم و به موقع ماموگرافی می تواند وجود بافت های مشکوک را حتی قبل از اینکه نمود بیرونی پیدا کنند تشخیص دهد. به لطف پیشرفت تکنولوژی و ارائه خدمات ماموگرافی، سرطان سینه در ابتدایی ترین مراحل شکل گیری بافت قابل تشخیص بوده که همین امر موجب امکان استفاده از روش های درمانی کم ریسک می شود.

بیشتر بخوانید: ماموگرافی سینه چیست؟ انواع ماموگرافی + مراحل

توموسنتز پستان چیست؟

توموسنتز پستان یا ماموگرافی سه بعدی یک روش تصویر برداری با دقت بالا می باشد. در این روش تصاویر دو بعدی و سه بعدی با کیفیتی از بافت سینه ارائه می شوند. این ابزار فوق العاده امکان تشخیص به موقع و زود هنگام بافت های مشکوک و سرطانی را بسیار زودتر از آن که علائم بیرونی داشته باشند فراهم می کند. سونوگرافی سه بعدی و یا توموسنتز پستان، زنان را از انجام بسیاری از آزمایش ها و روش های تکمیلی تصویر برداری بی نیاز می کند.

در هنگام انجام آزمایش ماموگرافی سه بعدی بازوی متحرک دستگاه در فاصله معینی از سینه قرار گرفته و به دور سینه می چرخد. این بازو با استفاده از اشعه ایکس با دور پائین از تمام قسمت های پستان عکس برداری می کند. ارائه چند عکس متوالی همچون یک دفترچه، بررسی بافت سینه و تشخیص موارد مشکوک را راحت تر می کند.

در توموسنتز پستان دیگر با مشکلات ماموگرافی معمولی همچون همپوشانی بافت سینه و پنهان شدن موارد مشکوک در قسمت های متراکم روبرو نیستید. این روش تصویر برداری انقلاب بزرگی در تشخیص به موقع علائم سرطان سینه ایجاد کرده است.

علت انجام توموسنتز پستان(ماموگرافی سه بعدی)

معمولا پزشک متخصص بلافاصله بعد از مشاهده علائم اولیه سرطان و ناهنجاری های سینه شما را به مراکز تصویر برداری برای انجام ماموگرافی ارجاع می دهد. ماموگرافی سه بعدی دقت بسیار بالایی در تشخیص زود هنگام بافت های مشکوک و سرطانی در انواع سینه ها دارد. علت انجام توموسنتز پستان به شرح زیر است.

  1.  مشاهده هر تغییر بافت، تغییر سایز سینه و ترشحات رنگی از نوک پستان
  2.  لمس توده های مشکوک در سینه
  3.  احساس درد مبهم و بدون علت در سینه
  4.  وجود بافت برجسته در قسمت زیر بغل
  5.  داشتن سابقه خانوادگی در ابتلا به سرطان سینه

کاربرد توموسنتز پستان

کاربرد اصلی تصویربرداری ماموگرافی برای بررسی سلامت بافت سینه و تشخیص به موقع موارد مشکوک در بافت این عضو است. در ادامه کاربردهای اصلی و بسیار مهم توموسنتز پستان را شرح می دهیم.

  •  تشخیص و نمایش توده های بسیار کوچک سرطانی که اصلا در ماموگرافی معمولی قابل رویت نیستند.
  •  عدم نیاز به بیوپسی غیر ضروری
  •  عدم نیاز به آزمایش های تشخیصی بیشتر و تکمیلی برای داشتن نظر تخصصی
  •  تشخیص انواع تومورهای چند گانه موجود در بافت سینه
  •  ارائه تصاویر باکیفیت تر، واضح تر و همه جانبه تر از بافت های مشکوک سینه
  •  ارائه اطلاعات دقیق از اندازه و موقعیت بافت ها و ناهنجاری های مشکوک

آمادگی های قبل از ماموگرافی سه بعدی

اگر پزشک برای بررسی وضعیت پستان شما ماموگرافی سه بعدی یا توموسنتز پستان را تجویز کرده است، اطلاع از آمادگی های قبل از آزمایش می تواند تا حدودی در نتایج این آزمایش موثر باشد. برای بالا رفتن آگاهی شما این آمادگی ها را شرح می دهیم.

  1. پزشکان توصیه می کنند تا تکنسین رادیولوژیست، را در جریان سابقه پزشکی خود قرار دهید.
  2.  اگر به وضعیت خاصی در پستان شک دارید، بهتر است آن را با تکنسین رادیولوژی مطرح کنید.
  3.  اگر باردار هستید قبل از مراجعه حضوری به مرکز تصویر برداری، راجع به این موضوع مهم با رادیولوژیست و پزشک صحبت کنید.
  4.  اگر در سابقه خانوادگی شما بیماری هایی نظیر انواع سرطان پستان و رحم وجود دارد، بهتر است پزشک در جریان باشد.
  5.  از مام، دئودورانت، اسپری و پودرهای خوشبو کننده بدن استفاده نکنید.
  6.  با آب گرم استحمام کنید.
  7.  پوشیدن لباس های راحت موجب آسایش بیشتر شما در روز آزمایش می شود.

بیشتر بخوانید: آمادگی های قبل از مراجعه برای انجام ماموگرافی (۱۰ نکات مهم)

توموسنتز پستان چگونه انجام می شود؟

برای انجام ماموگرافی سه بعدی باید در مقابل دستگاه مخصوص بایستید. تیوپ اشعه ایکس در یک مسیر کمانی شکل در اطراف پستان حرکت کرده و تصاویری از همه زوایای سینه ثبت می کند. تیوپ پرتو ایکس با اشعه های ساطع شده در طول کمتر از ۱۰ ثانیه چندین عکس از پستان گرفته و آن ها را به سیستم کامپیوتر ارسال می کند.

با قرار گیری این تصاویر در کنار هم و سوار شدن آن ها بر روی یکدیگر، تصاویر سه بعدی دقیقی از همه بافت سینه در اختیار خواهد بود. تصاویر به دست آمده از مامو گرافی سه بعدی بسیار شفاف و با کیفیت بوده و متخصصان را در شناسایی موارد و بافت های مشکوک در سینه هایی که بافت متراکم و حجم بالایی دارند امیدوار کرده است. البته خدمات توموسنتز پستان در همه مراکز تصویر برداری ارائه نمی شود.

مزایای توموسنتز پستان

توموسنتز به سبب تشخیص به موقع ناهنجاری های زود هنگام بافت سینه بسیار مورد توجه جامعه پزشکی قرار گرفته است. ماموگرافی علاوه بر این مورد می تواند مزایای ذیل را نیز به همراه داشته باشد.

  1. قدرت تشخیص تعدادی بیشتری از افراد مبتلا به سرطان پستان را دارد.
  2. بررسی و تشخیص سرطان سینه در زنانی که بافت سینه آنان متراکم است در ماموگرافی معمولی بسیار دشوار است و نیاز به آزمایش های تکمیلی وجود دارد اما در توموسنتز پستان تصاویر سه بعدی، فراتر از مشکل همپوشانی بافت های پستان و چگالی بالای آن رفته و به راحتی قادر به تشخیص هر مورد مشکوک حتی در بافت های متراکم می باشد.
  3. با انجام توموسنتز پستان دیگر نیازی به تصویربرداری مجدد و آزمایش های تکمیلی نخواهید داشت. پروسه انجام مجدد تصویربرداری علاوه بر وارد کردن فشار روانی، بیمار را متحمل هزینه های بیشتری نیز می کند.
  4. پستان زنان از بخش های مختلفی چون مجاری شیر، غدد شیری، چربی و بافت متراکم تشکیل شده است. سینه های که سفت هستند بافت همبند و متراکم بیشتر و چربی کمتری دارند. این ویژگی موجب عدم نتایج مورد اطمینان در ماموگرافی معمولی می شود. در ماموگرافی معمولی بافت های متراکم و هم بند، همچون بافت های مشکوک به سرطان با رنگ سفید مشخص می شوند که کار را برای پزشک دشوار می کند. در توموسنتز به دلیل وجود تصاویر شفاف و سه بعدی این مشکل به طور کلی بر طرف شده است.

عوارض انجام توموسنتز پستان

توموسنتز پستان یک روش تصویربرداری امن و غیر تهاجمی شناخته میشود، اما این تکنیک نیز همچون روش های دیگر ممکن است محدودیت هایی داشته باشد.

  1.  ماموگرافی سه بعدی نیز تا حدودی امکان خطا دارد. ممکن است در این روش تصویر برداری بافت های بسیار کوچک و ریز مشکوک از دید پنهان مانده و در تصاویر ثبت نشوند.
  2.  گاهی ممکن است در توموسنتز یک بافت مشکوک دیده شود و برای بررسی دقیق تر نیاز به آزمایش های بیشتری باشد که این آزمایش ها نتایج توموسنتز را مثبت کاذب و فقط یک بافت خوش خیم اعلام کنند.
  3.  توموسنتز پستان با ترکیب ماموگرافی معمولی انجام شده و بدین وسیله تصاویری دقیق و شفاف ارائه می دهد. پرتوهای ایکس بیشتر در این روش تصویر برداری منتج به تصاویر دقیق تر می شود. قرار گیری فرد در مقابل اشعه ایکس می تواند عوارضی را به دنبال داشته باشد.

بیشتر بخوانید: عوارض ماموگرافی چیست؟ (۳نکته برای کاهش درد)

تفسیر نتایج ماموگرافی سه بعدی

در رادیولوژی از یک سیستم طبقه بندی به نام BI-RADS برای تفسیر دقیق نتایج ماموگرافی سه بعدی استفاده می کنند. در این روش، نتایج حاصله در گروه های ۰ تا ۶ دسته بندی می شوند.

  1. تفسیر طبقه‌ بندی صفر : این نتیجه به معنای نیاز به بررسی بیشتر و غیر قابل قبول بودن نتایج می باشد.
  2. تفسیر طبقه‌ بندی یک : خوشبختانه در این تفسیر هیچ مورد و بافت مشکوکی وجود ندارد و فرد کاملا سلامت است.
  3. تفسیر طبقه‌ بندی دو :این نتایج به معنای وجود بافت و توده های خوش خیم در پستان است که جای نگرانی ندارند.
  4. تفسیر طبقه‌ بندی سه : در این تفسیر نیز همچون نتایج قبلی توده هایی مشاهده می شوند اما تا ۹۰ درصد احتمال خوش خیم بودن وبی خطر بودن آن ها وجود دارد.
  5. تفسیر طبقه‌ بندی چهار : این نتایج نشان از وجود توده هایی در سینه دارد که برای بررسی دقیق به نمونه برداری و بیوپسی نیاز است.
  6. تفسیر طبقه‌ بندی پنج : این دسته بندی به معنای وجود صد در صدی بافت سرطانی در سینه و نیاز به آغاز روند درمانی وجود دارد.
  7. تفسیر طبقه‌ بندی شش : تفسیر طبقه بندی شش برای بیمارانی است که از وجود بافت های سرطانی مطلع و برای بررسی روند بیماری و درمانی مراجعه کرده اند.

بیشتر بخوانید: تفسیر جواب ماموگرافی به زبان ساده

چه کسانی باید ماموگرافی یا توموسنتز را انجام دهند؟

توموسنتزیس یک روش تصویر برداری غربالگری بوده و تمام زنان برای بررسی بافت سینه و وضعیت سلامتی آن می توانند آن را با تجویز پزشک انجام دهند. زنانی که مورد مشکوک مانند ترشح رنگی از نوک پستان، تغییر بافت در بخشی قسمت های سینه، جوش، درد و خارش بی دلیل پستان را تجربه می کنند بهتر است هر چه سریع تر برای ماموگرافی سه بعدی اقدام کنند.

آیا توموسنتز دردناک است؟

در حین انجام توموسنتز معمولا بیمار هیچ دردی حس نمی کند. اگر دردی هم وجود داشته باشد بسیار خفیف و قابل تحمل است. مدت زمان انجام توموسنتزیس بسیار کم بوده که همین مورد موجب رضایت بسیاری از بیماران شده است.

فرق بین توموسنتزیس و ماموگرافی

توموسنتزیس یک روش تصویر برداری تلفیقی بوده که تصاویری سه بعدی و از همه زوایای پستان در اختیار پزشک قرار می دهد. اما در ماموگرافی فقط یک تصویر مسطح ساده از بافت سینه در اختیار است.

مدت زمان انجام توموسنتزیس بسیار کمتر از ماموگرافی معمولی می باشد.

فشار وارده بر سینه در ماموگرافی بسیار بیشتر از توموسنتزیس بوده که موجب آزردگی بسیاری از مراجعین می شود.

بهترین مرکز تخصصی ماموگرافی دیجیتال در تهران

اگر پزشک برای شما ماموگرافی دیجیتال را تجویز کرده است با انتخاب یک مرکز تصویر برداری مجهز و پیشرفته می توانید به تشخیص بهتر پزشک کمک بزرگی کنید. مرکز تصویر برداری تهران ۱۰۱ با استفاده از دستگاه ها و تجهیزات روز علم پزشکی و بهره مندی از حضور بهترین رادیولوژیست های متبحر، خدماتی با کیفیت که موجب رضایت مراجعه کنندگان است ارائه می دهد. برای رزرو نوبت ماموگرافی در تهران می توانید از طریق سامانه نوبت دهی آنلاین مجموعه اقدام کنید.

هزینه و تعرفه ماموگرافی دیجیتال در تهران

سخن پایانی ماموگرافی سه بعدی چیست؟

توموسنتزیس یا ماموگرافی سه بعدی یکی از روش های تشخیص بافت های مشکوک در سینه است. خدمات این تکنیک تصویربرداری در تمامی مراکز ارائه نمی شود و حتما باید قبل از مراجعه نسبت به آن مطلع باشید. ماموگرافی سه بعدی نسبت به نوع معمولی آن مزایای فوق العاده ای چون درد کمتر، انجام سریع تر، نتایج دقیق تر و تصاویر با کیفیت تر را دارا است.


سوالات متداول ماموگرافی سه بعدی چیست؟

۱.تفاوت بین ماموگرافی و توموسنتز چیست؟

در ماموگرافی معمولی فقط یک تصویر مسطح از پستان ارائه می شود اما در توموسنتز با تلفیق ماموگرافی دو بعدی و سه بعدی تصاویری واضح، شفاف و با کیفیت از زوایای مختلف سینه ارائه می شود.

۲.آیا توموسنتز همان سی تی اسکن است؟

خیر سی تی اسکن نیز همچون توموسنتز تصاویری دقیق از لایه های مختلف بافت در اختیار پزشک قرار می دهد اما این دو تکنیک، ماهیتی جدا از هم دارند. تنها وجه تشابه آن ها استفاده از اشعه ایکس می باشد.

۳.توموسنتز چگونه انجام می شود؟

توموسنتز با استفاده از دستگاه تابنده اشعه ایکس، در مدت زمان کمتر از ۱۰ ثانیه تعداد زیادی عکس از سینه ارائه می دهد. بازوی دستگاه همچون محوری حول سینه چرخیده و تصاویر مورد نیاز را ثبت می کند.

۴.آیا توموسنتز بهتر از ام آر آی است؟

قطعا نمی توان به این سوال یک پاسخ قطعی داد. پزشک با بررسی وضعیت سلامتی و نیاز بیمار بهترین روش تشخیصی را باید تجویز کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا