ماموگرافی

فرق بین ماموگرافی و ترموگرافی چیست؟ (عوارض و مزایا)

فرق بین ماموگرافی و ترموگرافی چیست؟ سرطان پستان زنان، در سال های اخیر آمار رو به رشدی داشته است. تشخیص به موقع و زود هنگام علائم اولیه این بیماری نقش فوق العاده ای در بهبودی کیفیت زندگی افراد مبتلا دارد. امروزه به لطف پیشرفت تکنولوژی روش های متعددی برای تشخیص سرطان سینه در زنان ارائه شده است. ماموگرافی و ترموگرافی دو تکنیک تشخیص پزشکی قابل اطمینان برای این بیماری هستند. در این مقاله از مرکز تصویر برداری ماموگرافی تهران ۱۰۱ به بررسی جنبه های مختلفی ماموگرافی و تفاوت های این دو روش تشخیصی خواهیم پرداخت. اگر شما نیز علاقه مند به کسب اطلاعات بیشتر راجع به این دو تکنیک تشخیصی هستید پس تا پایان با ما همراه بمانید.

هزینه و تعرفه ماموگرافی دیجیتال در تهران

ماموگرافی چیست؟

ماموگرافی یک روش تشخیصی و غربالگری رادیوگرافی برای بررسی سلامت و یا اختلالات احتمالی موجود در بافت پستان زنان است. در ماموگرافی از اشعه ایکس با دوز کم برای تصویر برداری از پستان و بافت آن استفاده می شود. در ماموگرافی تمامی بخش های سینه که بافت مشکوک و یا چگالی بالایی دارند مورد بررسی دقیق قرار می گیرند.

در ماموگرافی ناهنجاری هایی چون انواع تومور، فیبروآدنوم و انواع کیست پستان تشخیص داده شده و بررسی می شوند. برای داشتن تصاویر واضح و قابل اطمینان در ماموگرافی باید حرکات پستان را به حداقل ترین حالت ممکن رساند .برای این منظور از دو صفحه محکم استفاده می شود. تکنسین تمامی بافت سینه را در بین دو صفحه فلزی فشرده و ثابت نگه می دارد. پستان ها باید در کمترین فاصله با ردیاب قرار گیرند.

تصاویر تشکیل شده به وسیله اشعه ایکس، بافت های طبیعی و توده های موجود در سینه را به خوبی نشان میدهد. تحقیقات ثابت کرده اند که ماموگرافی با اختلاف بهترین روش تشخیص زود هنگام سرطان پستان در زنان می باشد. انجام منظم و به موقع این روش تصویر برداری می تواند، جان هزاران زن را نجات داده و نقش مهمی در کیفیت زندگی آنان ایفا می کند.

بیشتر بخوانید: ماموگرافی سینه چیست؟ انواع ماموگرافی + مراحل

عوارض ماموگرافی چیست؟

اگر پزشک علائم مشکوکی مبنی بر وجود سرطان پستان تشخیص دهد، قطعا ماموگرافی را تجویز می کند. این روش تشخیصی در امتداد مزایای فوق العاده عوارضی هر چند خفیف را در پی دارد. شرح عوارض ماموگرافی فقط جنبه آگاه سازی دارد. در صورتی که پزشک ماموگرافی را برای شما تجویز کرده باشد بدون در نظر گرفتن عوارض آن باید هرچه سریعتر برای رزرو نوبت اقدام کنید.

  • در ماموگرافی برای به حداقل رساندن تحرک سینه، آن را در بین دو صفحه قرار داده و فشرده می کنند. این فشار ممکن است برای برخی ناخوشایند و درد آور باشد.
  • کبودی مختصر از عوارض شایع ماموگرافی است. اگر پوست شما حساس باشد ممکن است سطح بیشتری از پستان کبود شود.
  • ماموگرافی به دلیل استفاده از اشعه ایکس برای زنان باردار ممنوعیت هایی دارد. پرتو های این روش تشخیصی می تواند به جنین آسیب وارد نماید.
  • قرار گیری مکرر در مقابل اشعه ایکس می تواند ریسک ابتلا به انواع سرطان را در زنان بالا ببرد.
  • نتایج ماموگرافی در زنانی که بافت سینه متراکم و یا ایمپلنت سینه دارند، نسبی بوده و خیلی قابل اطمینان شناخته نمیشوند.

مزایای ماموگرافی چیست؟

ماموگرافی به دلیل تشخیص دقیق و به موقع علائم سرطان پستان نقش پر رنگی در سلامتی و نجات جان زنان ایفا می کند. روش غربالگری ماموگرافی به دلیل مزایای بسیار در صدر لیست روش های تشخیص روش های زود هنگام سرطان پستان زنان قرار دارد.

  • ماموگرافی با نشان دادن توده ها و بافت های مشکوک موجب تشخیص به موقع اختلالات سینه در زنان می شود.
  • تشخیص زود هنگام علائم کانسر سینه در زنان موجب کمترین نیاز به روش های درمانی پرریسکی چون شیمی درمانی می شود.
  • ماموگرافی در کمترین زمان ممکن انجام می شود. فقط با تحمل چند دقیقه درد و ناراحتی ناشی از فشرده سازی سینه می توانید از وضعیت سلامتی این عضو مهم آگاهی پیدا کنید.

بیشتر بخوانید: سن انجام ماموگرافی (باید ها و نباید ها)

ترموگرافی چیست؟

ترموگرافی یک روش غربالگری و تصویر برداری حرارتی می باشد. در این تکنیک پزشکی، با استفاده از اشعه های مادون قرمز، تصاویری از بافت حرارتی نقاط مختلف بدن را ثبت می کنند. ترموگرافی سینه، یکی از روش های غربالگری امن و غیر تهاجمی شناخته می شود. در این روش، تکنسین با استفاده از اشعه های مادون قرمز نقاطی که مشکوک به بافت غیر معمول و با چگالی متفاوت هستند را شناسایی می کنند.

همان طور که پیش تر توضیح دادیم ترموگرافی یک روش تصویر برداری حرارتی است. عملکرد ترموگرافی، با مشخص کردن مناطقی که دمای بالاتری نسبت به سایر قسمت های بافت دارند مشخص می شود. بدن انسان در حالت عادی دمای مشخصی دارد اما در بخش هایی که عروق خونی و جریان خون بیشتری وجود داشته باشد، شاهد دمای بالاتری خواهیم بود.

بافت های سرطانی و یا قسمت هایی که با عفونت درگیر هستند، معمولا حرارت بالاتری دارند. ترموگرافی با تشخیص نقاطی از سینه که دمای بالاتری از خود نشان می دهند، اختلالات و مشکلات پستان را تشخیص می دهد. ترموگرافی به عنوان یک تکنیک غربالگری امن، برای زنان باردار و مادرانی که در دوران شیردهی هستند بسیار مناسب تر است.

البته دقت نتایج این روش به اندازه ماموگرافی نمی باشد اما با تلفیق نتایج این روش با تکنیک های امن دیگر، می توان وضعیت سلامتی پستان را با دقت بیشتری مورد بررسی قرار داد.

عوارض ترموگرافی چیست؟

بسیاری از پزشکان اصلا به نتایج ترموگرافی در تشخیص علائم سرطان و مشکلات پستان اعتقادی ندارند. از نظر آن ها ترموگرافی فقط برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد عروق خونی کاربرد دارد.

ترموگرافی به دلیل ارائه اطلاعات کلی از وضعیت سینه، قادر به تشخیص بافت های مشکوک به سرطان نمی باشد.در این روش غربالگری، فقط بافت هایی که حرارت بیشتری دارند نمایش داده می شوند. پزشک با استفاده از روش های تشخیصی دیگر باید نقاط مشکوک را بررسی نماید.

ترموگرافی اطلاعاتی محدود از وضعیت سینه در اختیار پزشکان قرار می دهد. به طور کلی هیچ شواهدی بر قابل استناد بودن نتایج ترموگرافی در تشخیص توده های سرطانی سینه وجود ندارد.

مزایای ترموگرافی چیست؟

اگر پزشک بتواند با استفاده از ترموگرافی بافت های مشکوک را تشخیص دهد، تاثیر فوق العاده ای در روند درمان و پیشگیری بیماری خواهد داشت. ترموگرافی به سبب مزایای ویژه ای که دارد بسیار مورد توجه قرار گرفته است. مزیت های تصویر برداری ترموگرافی به شرح زیر است.

  • شناسایی زود هنگام تغییرات بافت سینه
  • شناسایی تغییرات بافت های عروقی موجود در پستان
  • بی تاثیر بودن تغییرات هورمونی مانند بارداری و پریود در نتایج آن
  • عدم درد و فشار بر سینه در حین انجام ترموگرافی
  • عدم استفاده از اشعه ایکس هنگام تصویر برداری
  • یک روش غربالگری امن و مقرون به صرفه

ماموگرافی را انتخاب کنیم یا ترموگرافی؟

قطعا نمی توان به طور قطعی پاسخ داد که، ماموگرافی بهتر است یا ترموگرافی؟ انتخاب بهترین روش غربالگری تحت تاثیر فاکتورهای مختلفی چون سن بیمار، سابقه خانوادگی و سابقه پزشکی قرار دارد. پزشک با بررسی فاکتور هایی که مطرح کردیم، بهترین روش غربالگری را تجویز می کند. به طور کلی مدارک معتبری دال بر تشخیص اختلالات سینه با استفاده از ترموگرافی وجود ندارد. ترموگرافی از نظر بسیاری از پزشکان فقط در جهت بررسی بافت عروقی سینه مورد اطمینان است.

ماموگرافی با اختلاف بالا، بهترین روش غربالگری در تشخیص اختلالات و علائم سرطان سینه می باشد. نتایج تصویر برداری ماموگرافی مورد قبول تمامی جامعه پزشکی بوده و به عنوان معتبر ترین روش زود هنگام سرطان پستان در زنان شناخته شده است.

بیشتر بخوانید: ماموگرافی یا سونوگرافی، کدام روش بهتر است؟

بهترین مرکز ماموگرافی تهران کجاست؟

خدمات ماموگرافی در تهران به عنوان بهترین روش غربالگری سرطان و اختلالات سینه، در اکثر مراکز تصویر برداری ارائه می شود. تهران به عنوان یک کلان شهر، مراکز تصویر برداری متعددی را در خود جای داده است. انتخاب بهترین مرکز عکس برداری از پستان در تهران، نقش مهمی در کیفیت نتایج ماموگرافی ایفا می کند.

به دنبال مرکزی باشید که علاوه بر استفاده از تجهیزات پیشرفته از وجود پزشکان متخصص و رادیولوژیست های متبحر نیز بهره می برد. مرکز تصویر برداری تهران ۱۰۱ جزو شناخته شده ترین مراکز ماموگرافی در تهران می باشد. این مجموعه برای رفاه حال مراجعه کنندگان از سیستم نوبت دهی آنلاین استفاده می کند. شما عزیزان برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بیمه های طرف قرار دارد و استعلام قیمت، می توانید با شماره های موجود در وبسایت مرکز تصویر برداری تهران ۱۰۱ تماس حاصل فرمائید.

هزینه و تعرفه ماموگرافی دیجیتال در تهران

سخن پایانی فرق بین ماموگرافی و ترموگرافی چیست؟

ماموگرافی و ترموگرافی دو روش غربالگری و تشخیصی مشکلات سینه و سرطان پستان در زنان هستند. ترموگرافی با استفاده از اشعه های مادون قرمز، تصاویری حرارتی از وضعیت عروق خونی بافت سینه ارائه می دهد. معمولا بخش هایی از سینه که دچار اختلالاتی چون بافت متراکم و یا عفونت هستند، دمای بالاتری از خود نشان می دهند.

ماموگرافی نیز روشی دیگر برای تشخیص زود هنگام علائم کانسر سینه شناخته می شود. ماموگرافی به دلیل استفاده از اشعه ایکس و ارائه تصاویر دقیق، از سوی تمام پزشکان مورد تائید قرار گرفته است. از نظر پزشکان نتایج حاصل از ماموگرافی و ترموگرافی برای تشخیص مشکلاتی چون سرطان پستان اصلا قابل قیاس نیستند. ماموگرافی با اختلاف بهترین و دقیق ترین روش بررسی سلامت و ناهنجاری های موجود در بافت سینه زنان می باشد.


سوالات متداول فرق بین ماموگرافی و ترموگرافی چیست؟

۱.ترموگرافی چه چیزی را تشخیص می دهد؟

در ترموگرافی عروق خونی و بافت های خونی مشخص می شوند.معمولا قسمت هایی که دچار اختلالاتی چون عفونت هستند و یا بافت متراکمی دارند،عروق خونی بیشتری را در خود جای می دهند. وجود عروق خونی بیشتر به دلیل جریان خون بالاتر، دمایی بیشتر را در تصاویر ترموگرافی ثبت میکند.

۲.ترموگرافی چگونه عمل می کند؟

ترموگرافی با نمایش بافت هایی که عروق خونی بیشتری دارند قسمت هایی که دمای بالاتری را نشان می دهند با رنگ قرمز مشخص می کند.

۳.آیا ترموگرافی سینه جایگزین خوبی برای ماموگرافی است؟

قطعا خیر. ترموگرافی را به دلیل امن بودن، می توان در دوران بارداری و شیردهی، با تلفیق یک روش تشخیصی دیگر استفاده کرد اما به طور معمول هیچ روش غربالگری اطلاعاتی دقیق تر از ماموگرافی ارائه نمی دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا