ماموگرافی

عوارض ماموگرافی چیست؟ (۳نکته برای کاهش درد)

ماموگرافی چه عوارضی دارد؟

عوارض ماموگرافی چیست؟ سرطان پستان بعد از سرطان پوست دومین سرطان شایع در میان زنان است. امروزه به لطف پیشرفت علم پزشکی و تکنولوژی،  روش های مختلف و مطمئنی برای تشخیص زود هنگام و آغاز هر چه سریع تر روند درمان و بهبودی به وجود آمده است. ماموگرافی، در صدر  لیست مطمئن ترین روش های تشخیصی بوده که پزشکان بدون هیچ چون و چرایی نتایج آن را قابل قبول تر از سایر روش ها می دانند. قطعا هر روش درمانی و تشخیصی در کنار مزایای فوق العاده برای سلامتی ممکن است عوارضی هر چند خفیف و نادر به همراه داشته باشد.

بیشتر بخوانید: ماموگرافی سینه چیست؟ انواع ماموگرافی + مراحل

اختلالات موجود در بافت سینه و سرطان پستان جزو بیماری هایی هستند که نمی توان در انتخاب روش تشخیصی زمان را از دست داد. ریسک در انتخاب، می تواند سلامتی فرد را تحت الشعاع قرار دهد. اطلاع از عوارض ماموگرافی فقط جنبه اطلاع رسانی دارد. در صورت تجویز این روش، شما برای حفظ سلامتی و نجات جان خود ناچار به انجام آن خواهید بود. مرکز تصویر برداری ماموگرافی تهران ۱۰۱ در این مقاله شما را با عوارض ماموگرافی آشنا می کند. تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

هزینه و تعرفه ماموگرافی دیجیتال در تهران

ماموگرافی چه عوارضی دارد؟

ماموگرافی با استفاده از تابش اشعه ایکس تصویری دقیق از بافت سینه ارائه می دهد. در تصویر ارائه شده نقاط مشکوک و بافت های فشرده و متراکم که می توانند یک هشدار باشند، با رنگ سفید و نقاط چربی و غدد شیری با رنگ خاکستری نمایش داده می شوند. در ماموگرافی باید کمی بافت سینه را فشرده کرد که این کار برای برخی از زنان موجب آزردگی و ناراحتی می شود.

عوارض ماموگرافی در دو دسته پرخطر و کم خطر دسته بندی می شود. عوارض کم خطر این روش تشخیصی شامل درد، فشار و کبودی در سینه است. فشار وارده به سینه می تواند موجب درد و بروز عوارضی چون کبودی شود. این موارد اصلا نگران کننده و مشکل ساز نخواهند بود.

درد ناشی از ماموگرافی بسیار خفیف بوده و طی چند ساعت بر طرف می شود. برای کبودی ناشی از ماموگرافی نیز نیازی به نگرانی وجود ندارد. اکثر کبودی ها سطحی بوده و طی چند روز کاملا از بین خواهند رفت.

یکی از عوارض پرخطر اما نادر ماموگرافی، احتمال بروز انواع سرطان در پی برخورد مکرر اشعه ایکس با بدن است. در زنانی که سینه های بزرگی دارند معمولا نیاز به تاباندن مقادیر بیشتری از اشعه ایکس وجود دارد. پزشک برای بررسی تمام قسمت های بافت سینه باید از اشعه ایکس استفاده کند. اصلی ترین دلیل پزشکان برای منع بیش از سالی یک بار ماموگرافی، همین عوارض اشعه می باشد. البته جهش ژنتیکی ناشی از ماموگرافی بسیار نادر می باشد. بر اساس آخرین تحقیقات انجام شده از میان هر ۱۰۰۰۰۰ زنی که ماموگرافی را انجام می دهند فقط ۱۲۵ نفر به سرطان ناشی از تشعشعات پرتویی مبتلا می شوند.

بیشتر بخوانید: آمادگی قبل از ماموگرافی (باید ها و نباید ها)

ماموگرافی و پروتز سینه

شاید عده ای تصور کنند که با توجه به فشار وارده بر سینه در طول انجام ماموگرافی امکان آسیب به ایمپلنت سینه وجود دارد. برای اطمینان خاطر شما این موضوع را بیشتر برایتان روشن می کنیم. در ماموگرافی، سینه را با فشار متراکم کرده و از تصاویر حاصل شده سلامت و مشکلات پستان را مورد بررسی قرار می دهند. برخی زنان از ترکیدن و یا آسیب به پروتز در طول ماموگرافی هراس دارند.

فشار وارده شاید کمی آزار دهنده باشد اما اصلا به قدری نیست که به پروتز آسیب برساند. مسئله اصلی در ماموگرافی برای زنانی که پروتز سینه دارند دشواری تصویر برداری است. پزشک برای حاصل شدن نتایج مطلوب و قابل قبول ناچار به وارد کردن فشار بیشتر به بافت سینه می باشد. معمولا در زنانی که ایمپلنت (پروتز سینه) دارند چند عکس بیشتر برای بررسی دقیق تر گرفته می شود.

عوارض ماموگرافی زیر ۴۰سال

انجام ماموگرافی به جز مواردی که پزشک تشخیص داده است اصلا توصیه نمی شود. پزشک گاهی به دلیل مشاهده علائم مشکوک و یا سابقه خانوادگی برای زنان کمتر از ۴۰ سال انجام ماموگرافی را تجویز می کند. در زنان زیر ۴۰ سال بافت سینه تراکم بیشتری دارد که همین مورد می تواند نتایج ارائه شده را تحت تاثیر قرار دهد.بافت های مشکوک و متراکم در ماموگرافی با رنگ سفید مشخص می شوند. پس تشخیص بافت سرطانی از بافت های متراکم طبیعی کمی کار را برای پزشک دشوار می کند.

آیا ماموگرافی در سنین کم ضرر دارد؟

امروزه ماموگرافی بهترین روش تشخیصی برای سرطان پستان شناخته می شود. انجام این روش برای دختران جوان اصلا توصیه نمی شود. در سنین کم سینه بافتی متراکم دارد که همین امر موجب ارائه تصاویری کاذب می شود. ماموگرافی برای زنان کمتر از ۳۰ سال اصلا توصیه نمی شود زیرا علاوه بر نتایج نسبی می تواند موجب بروز عوارضی در آن ها شود.

بیشتر بخوانید: چه زمانی باید ماموگرافی انجام دهم؟

آیا ماموگرافی برای بارداری ضرر دارد؟

به طور معمول ماموگرافی در طول بارداری تجویز و انجام نمی شود اما در صورت مشاهده علائم مشکوکی چون فرورفتگی در نوک سینه، ترشحات غیر معمول از سینه،تغییر بافت پستان و یا لمس هر توده مشکوکی، پزشک ناچار به تجویز و انجام ماموگرافی در بارداری می باشد. عامل اصلی در تشخیص درست ماموگرافی تاباندن اشعه ایکس به سینه می باشد.

این اشعه می تواند جنین را متوجه آسیب هایی جدی نماید. در صورت ضرورت انجام ماموگرافی در بارداری پزشکان با محافظ هایی سربی که روی شکم قرار می گیرد از جنین محافظت می کنند. البته این محافظ ها عملکرد صد درصدی نداشته و حتما باید قبل از انجام ماموگرافی فرم رضایت نامه ای را امضا کنید. رشد سریع بافت های سرطانی سینه در دوران بارداری تنها دلیل قبول ریسک ماموگرافی در این دوران است. اگر در طول بارداری نسبت به توده های قابل لمس بی توجهی شود می تواند عوارض جبران ناپذیری چون درگیری غدد لنفاوی و متاستاز را به دنبال داشته باشد.

۳نکته در مورد کاهش درد و ناراحتی ماموگرافی

ماموگرافی بهترین روش تشخیص زود هنگام سرطان سینه در زنان می باشد. مراجعه در زمان مناسب می تواند تا حد زیادی از درد و ناراحتی این روش تشخیصی بکاهد. در دوران پریودی و قبل از آن به دلیل تغییرات هورمونی سینه ها حساس و دردناک می شوند پس بهترین زمان برای اقدام جهت ماموگرافی اولین هفته بعد از پایان پریود ماهیانه است. اگر از بابت درد و ناراحتی ماموگرافی نگران هستید در ادامه دستورالعمل هایی برای راحتی بیشتر شما و کاهش درد ماموگرافی ارائه میکنیم.

  1. سعی کنید آرامش خود را در طول ماموگرافی حفظ نمائید. به آرامی نفس بکشید و با کنترل تنفس درد خود را کاهش دهید. تکنیک های صحیح تنفسی نقش پررنگی در کاهش درد دارند.
  2. در صورتی که هنگام ماموگرافی درد زیادی داشته باشید با مصرف یک مسکن می توان درد ناشی از ماموگرافی را کنترل نمود.
  3. حتما هنگام مراجعه  به مرکز تصویر برداری از لباس های آزاد و گشاد استفاده کنید. عدم مصرف دئودورانت و اسپری های خوشبوکننده می تواند در نتایج حاصل از ماموگرافی تاثیر گذار باشد.

برای کاهش عوارض ماموگرافی چه کارهایی انجام بدهیم؟

با توجه کردن به دستورالعمل هایی که ارائه می دهیم تا حد زیادی می توانید عوارض حاصل از ماموگرافی را کاهش دهید.

  • حتما قبل از هر کاری با پزشک خود مشورت کنید. پزشک شما را از نحوه انجام ماموگرافی و نکات مهم این روش آگاه می کند.
  • حتما سابقه خانوادگی خود را بررسی و به پزشک منتقل کنید. سابقه خانوادگی و سابقه پزشکی شما کمک بزرگی به پزشک در انتخاب روش تشخیصی می کند.
  • بررسی ماهیانه سینه در خانه می تواند در تشخیص زودهنگام علائم مشکوک به سرطان سینه موثر باشد. با انجام این کار با یک سونوگرافی معمولی نیز می توان اختلالات موجود در بافت را تشخیص داد و در صورت نیاز به یک ماموگرافی معمولی اکتفا کرد.
  • اگر میخواهید در طول ماموگرافی کمترین عوارض و ناراحتی را تجربه کنید حتما در زمان های مشخص شده برای انجام آن اقدام کنید. سینه در دوران پریودی و روزهای قبل از آن بسیار حساس و دردناک می شود. فشار وارده در ماموگرافی در این روزها می تواند برای زنان غیر قابل تحمل باشد.حتما طبق روزهایی که پزشک برای شما معین نموده است برای ماموگرافی اقدام کنید.

آیا ماموگرافی باعث سرطان می شود؟

در طول ماموگرافی سینه بین دو صفحه  فشرده  شده و با ساطع کردن مقداری اشعه ایکس تصاویری سفید و خاکستری ارائه می شود. سوالی که برای بسیاری از زنان مطرح می شود خطر بروز بیماری سرطان در پی برخورد این اشعه با بدن است. میزان اشعه ایکس مورد استفاده در ماموگرافی به اندازه ای نیست که موجب جهش ژنتیکی شود. پرتو های ایکس ماموگرافی بسیار محدود و تحت کنترل می باشند.

این روش، جزو تکنیک های تشخیصی امن دسته بندی می شوند. زمانی می توان در مورد خطر ماموگرافی و بروز سرطان صحبت کرد که افراد به طور مکرر با اشعه  ایکس مواجه می شوند. معمولا پزشکان انجام بیشتر از سالی یک بار ماموگرافی را برای زنان مجاز نمی دانند که این مقدار از اشعه ایکس  نمی تواند عوارض خاصی در زنان ایجاد کند.

بهترین مرکز تخصصی ماموگرافی دیجیتال در تهران

قطعا فاکتور هایی وجود دارند که می توانند خدمات تصویر برداری تصویر برداری را متمایز کنند. کیفیت دستگاه های مورد استفاده، تعرفه های منصفانه، تخصص و مهارت رادیولوژیست از مهم ترین ملاک های متمایز بودن خدمات یک مرکز تصویر برداری است. در شهر بزرگی چون تهران، مراکز تصویر برداری بسیاری فعالیت می کنند اما شما برای اطمینان خاطر از سلامتی باید به دنبال بهترین مرکز ماموگرافی خوب در تهران باشید.

مرکز تصویر برداری تهران ۱۰۱ با ارائه انواع خدمات ماموگرافی دیجیتال دو بعدی و سه بعدی جزو شناخته شده ترین مراکز تصویر برداری در تهران می باشد. در این مجموعه برای رفاه حال مراجعه کنندگان از سیستم نوبت دهی و جواب دهی آنلاین استفاده می کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره های موجود در وب سایت مجموعه تماس حاصل فرمائید.

هزینه و تعرفه ماموگرافی دیجیتال در تهران

سخن پایانی عوارض ماموگرافی چیست؟

ماموگرافی قابل اعتماد ترین روش تشخیص زودهنگام علائم سرطان سینه در زنان می باشد. این روش همچون سایر تکنیک های تشخیص پزشکی به موازات مزایا عوارضی را نیز به دنبال دارد. برخی عوارض ماموگرافی مانند درد و کبودی بسیار خفیف و قابل کنترل می باشند اما برخی عوارض موجب نگرانی زنان از انجام ماموگرافی می شوند. خطر بروز انواع سرطان جزو عوارض نادر ماموگرافی بوده که همواره دغدغه عده ای از زنان است. با توجه به مزایای فوق العاده ماموگرافی در تشخیص زودهنگام علائم سرطان پستان بهتر است از عوارض آن چشم پوشی کرده و در صورت نیاز هر چه سریع تر اقدام به رزرو نوبت نمائید.


سوالات متداول عوارض ماموگرافی چیست؟

۱.آیا ماموگرافی عوارض دارد؟

درد، حس ناخوشایند، استرس  و کبودی جزو عوارض طبیعی ماموگرافی است. گزارش هایی از عوارض های نادر این روش چون احتمال بروز انواع سرطان نیز گزارش شده است اما با توجه به نادر بودن آن باید از آن ها چشم پوشی کرد.

۲.ماموگرافی برای بارداری ضرر دارد؟

قطعا بله. برخورد اشعه ایکس با بدن در دوران بارداری می تواند خطرات جدی را برای جنین ایجاد کند اما پزشکان برای کاهش هرچه بیشتر عوارض ماموگرافی در بارداری از محافظ هایی سربی بر روی شکم استفاده می کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا