ماموگرافی

تفسیر جواب ماموگرافی به زبان ساده

تفسیر جواب ماموگرافی چگونه است؟ بعد از انجام ماموگرافی قطعا روزهایی که زمان می برد تا نتایج تصویر برداری آماده شود و به دستمان برسد بسیار چالش برانگیز و پر تنش خواهد بود. بعد از آماده شدن جواب ماموگرافی عجله برای اطلاع از نتایج تصویر برداری بسیار عادی و طبیعی است. همه دوست دارند هر چه زودتر متوجه شوند که برگه ها و تصاویر، در مورد وضعیت پستان چه نتایجی را نشان می دهد. شاخصه ها و اطلاعات موجود در جواب ماموگرافی بسیار تخصصی است و همین امر می تواند باعث سردرگمی افراد غیر متخصص شود.

بیشتر بخوانید: ماموگرافی سینه چیست؟ انواع ماموگرافی + مراحل

از دهه ۱۹۸۰ به بعد کالج رادیولوژی ایالات متحده از سیستم گزارش گیری و داده تصویربرداری استانداردی استفاده کرد.  BI-RADS یک سیستم گزارش گیری استاندارد در رادیولوژی می باشد. به لطف این روش گزارش گیری، بررسی اطلاعات و داده های موجود در جواب ماموگرافی برای بیماران و پزشکان بسیار ساده تر شده است.

در این مقاله از مرکز تصویر برداری تهران ۱۰۱ به بررسی تفسیر جواب ماموگرافی و سیستم گزارش گیری استاندارد(BI-RADS) خواهیم پرداخت. اگر به این حوزه علاقه دارید پس تا پایان ما را همراهی کنید.

هزینه و تعرفه ماموگرافی دیجیتال در تهران

ماموگرافی چیست؟

برای بررسی و تشخیص بیماری ها و ناهنجاری های قسمت های مختلف بدن، روش های تصویربرداری و آزمایش های متفاوتی وجود دارد. ماموگرافی با اختلاف بهترین روش تشخیصی پزشکی برای شناسایی مشکلات و ناهنجاری های پستان می باشد. در این آزمایش پزشک با استفاده از تصاویر ارائه شده وضعیت سینه را به خوبی بررسی کرده و در صورت وجود مورد و یا بافت مشکوک آن را شناسایی می کند. انجام معاینه ماهیانه و ماموگرافی سالیانه برای خانم های بالای ۴۰ سال بسیار ضروری است.

تصاویر به دست آمده در ماموگرافی به کمک تکنولوژی اشعه ایکس ثبت و ارائه می شود. پزشک بعد از بررسی بافت پستان و معاینه فیزیکی یکی از روش های غربالگری و تشخیصی ماموگرافی را برای شما تجویز میکند. ماموگرافی با اختلاف، بهترین تکنیک تشخیص پزشکی برای شناسایی به موقع بافت های مشکوک موجود در سینه است. در ماموگرافی کوچکترین بافت های موجود نیز قابل شناسایی هستند. گاهی به دلیل برخی شرایط همچون همپوشانی بافتی ممکن است این روش تا حدودی خطا داشته باشد.

نحوه تفسیر جواب ماموگرافی

از سال ۱۹۸۰ به بعد در کالج رادیولوژی امریکا از روش گزارش دهی و سیستم ارزیابی استانداردی با عنوان BI-RADS استفاده می شود. BI-RADS یک سیستم گزارش دهی استاندارد برای رادیولوژیست ها بوده که برای نوشتن نتایج به دست آمده در ماموگرافی از آن استفاده می کنند.

متخصص رادیولوژیست در تفسیر نتایج ماموگرافی به بررسی موارد مختلفی از جمله تراکم و سفتی بافت پستان، کلسیفیکاسیون (رسوب کلسیم در بافت پستان)، شکل و بافت ظاهری سینه، تغییرات ظاهری پستان، مقایسه دو سینه با یکدیگر و  توده ها و ابعاد آن ها می پردازد. داده های به دست آمده در ماموگرافی بر اساس سیستم BI-RADS  به هفت دسته بندی تفسیری تقسیم می شود. هر یک از دسته های سیستم گزارش گیری BI-RADS نشان گر وضعیت سلامتی و بافت سینه می باشند.

تفسیر نتایج منفی و خوش خیم در ماموگرافی

این نتایج به معنای بی خطر بودن و عادی بودن وضعیت بافت سینه و سلامتی مراجعه کننده است. اگر تفاسیر ماموگرافی شما، در این دسته بندی ها جای می گیرد اصلا نگران نباشید زیرا هیچ موردی سلامتی شما را تهدید نمی کند.

تفسیر طبقه بندی ۰

این دسته بندی به معنای ناخوانا بودن نتایج به دست آمده است. برای این گروه نیاز به تکرار مجدد ماموگرافی وجود دارد.

تفسیر طبقه بندی ۱

خوشبختانه تفسیر طبقه بندی ۱ به معنای سلامتی کامل بافت سینه و یک وضعیت کاملا عادی و نرمال است. اگر تفسیر آزمایش شما در این دسته بندی است پس باید خیالتان راحت باشد زیرا هیچ مورد مشکوک و یا توده ای در بافت سینه وجود ندارد.

تفسیر طبقه بندی ۲

این نتیجه ماموگرافی به معنای وجود توده هایی در سینه است که خطرناک نیستند. این توده ها از نوع خوش خیم بوده و هیچ مشکلی را برای فرد ایجاد نمی کنند. نتایج این تفسیر را باید با تفسیر شماره ۱ برابر بدانید. معمولا اصلی ترین دلیل این توده ها کلسیفیکاسیون و کیست های پستان هستند که با دارو درمانی بر طرف می شوند.

تفسیر طبقه بندی ۳

اگر نتایج ماموگرافی شما در این دسته بندی قرار می گیرد باید بدانید که جایی برای نگرانی وجود ندارد. متخصص رادیولوژی در بافت سینه شما توده هایی رامشاهده کرده است که به احتمال ۹۸ درصد خوش خیم و بدون مشکل هستند. در اکثر موارد باید این نتایج را با تفسیر دوم یکی دانست.

بیشتر بخوانید: اصطلاحات ماموگرافی و سونوگرافی پستان (راهنمای تفسیر نتایج)

تفسیر نتایج غیر طبیعی در ماموگرافی

نتایج غیر نرمال شامل مواردی است که سلامتی فرد را تهدید می کند. در این شرایط باید سریعا اقدامات لازم، آزمایش های تکمیلی و روند درمانی انجام داد.

تفسیر طبقه بندی ۴

این نتایج ماموگرافی به معنای وجود توده ها و بافت مشکوک در بافت سینه است. این شرایط یک تهدید برای سلامتی فرد می باشد. پزشک بعد از بررسی نتایج قطعا بیوپسی و آزمایشات بیشتر را برای بیمار تجویز می نماید. این دسته بندی خود شامل سه طبقه بندی دیگر می باشد.

  • A4: احتمال وجود بافت سرطانی در پستان بین ۲ تا ۱۰ درصد است.
  • B4: بین ۱۰ تا ۵۰ درصد نتایج ماموگرافی نشان دهنده وجود بافت سرطانی است.
  • C4: تا ۹۵ درصد احتمال وجود بافت سرطانی در پستان وجود دارد. این شرایط به معنای این است که سریعا نیاز به نمونه برداری وجود دارد.

تفسیر طبقه بندی۵

این نتیجه نشان دهنده احتمال بالای وجود بافت سرطانی در سینه است. تفسیر طبقه ۵ به معنای این است که به احتمال ۹۵ درصد به سرطان مبتلا هستید و بهتر است هر چه زودتر بیوپسی و آزمایشات لازم دیگر را انجام دهید.

تفسیر طبقه بندی ۶

افرادی که نتایج آن ها در این دسته قرار می گیرد برای اطلاع از روند درمان و وضعیت بیماری، ماموگرافی را انجام می دهند.

آشنایی با BI-RADS

از سال ۱۹۸۰ کالج رادیولوژی امریکا یک روش دسته بندی و گزارش دهی استاندارد را به همه معرفی نمود. این روش گزارش دهی استاندارد با نام BI-RADS شناخته می شود. BI-RADS شامل هفت مرحله برای نشان دادن وضعیت سلامت و یا ناهنجاری در بافت سینه می باشد.

جواب ماموگرافی چند روز بعد آماده می شود؟

ماموگرافی یک روش تصویر برداری دقیق است که با روش های مختلفی انجام می شود. ماموگرافی شامل انواع مختلفی از جمله ماموگرافی آنالوگ، ماموگرافی دیجیتال، ماموگرافی دو بعدی و ماموگرافی سه بعدی می شود. بسته به روش ماموگرافی و شرایط مرکز تصویر برداری، آماده شدن نتایج بین ۱ روز تا دو هفته زمان می برد.

نکات مهم در مورد نتایج ماموگرافی

نتایج ماموگرافی اطلاعات مفیدی در مورد وضعیت سلامت و یا ناهنجاری های پستان در اختیار پزشک قرار می دهد. مهمترین نکته در مورد نتایج ماموگرافی مورد تائید بودن آن است. گاهی به دلایلی، نتایج در رده تفسیر صفر قرار می گیرند. در این شرایط باید هر چه سریع تر برای بررسی بیشتر و یا انجام مجدد آزمایش اقدام کنید.

معمولا رادیولوژیست در صورت درخواست، توضیح جامعی در رابطه با نتیجه در اختیار شما قرار می دهد. اگر توصیه رادیولوژیست بر این است که پزشک باید بررسی های بیشتری انجام دهد، حتما در اولین فرصت به پزشک خود مراجعه کرده و در صورت لزوم آزمایش های تکمیلی و یا روند درمان را در پیش بگیرید.

بیشتر بخوانید: عوارض ماموگرافی چیست؟ (۳نکته برای کاهش درد)

بهترین مرکز تخصصی ماموگرافی دیجیتال در تهران

انجام ماموگرافی در یک مرکز تخصصی و پیشرفته می تواند نتایجی قابل قبولی در اختیار افراد و پزشکان قرار دهد. در بهترین مراکز تخصصی تصویر برداری از کادری مجرب و متخصص و تجهیزاتی پیشرفته بهره می برند که همین مورد موجب بی نیازی فرد از انجام مجدد آزمایش می شود. مرکز تصویربرداری تهران ۱۰۱ به عنوان بهترین مرکز تخصصی ماموگرافی دیجیتال در تهران آماده ارائه انواع خدمات ماموگرافی و تصویربرداری به شما عزیزان می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر و یا رزرو نوبت با شماره های موجود در وب سایت مرکز تصویر برداری تهران ۱۰۱ تماس حاصل فرمائید.

هزینه و تعرفه ماموگرافی دیجیتال در تهران

سخن پایانی تفسیر جواب ماموگرافی

نهایتا باید این موضوع را بدانید که ماموگرافی به عنوان بهترین روش تشخیصی ناهنجاری ها و سرطان پستان، انقلابی بزرگ در درمان مشکلات و بیماری های پستان ایجاد کرده است. نتایج ماموگرافی با ارائه تصاویر و اطلاعاتی تخصصی، وضعیت سینه و ناهنجاری های آن را برای پزشک شرح می دهد. نتایج ماموگرافی در ۷ دسته طبقه بندی می شوند که همین سیستم گزارش گیری کار را برای پزشکان و متخصص رادیولوژیست راحت تر کرده است.


سوالات متداول تفسیر جواب ماموگرافی

  1. چگونه نتایج ماموگرافی خود را بخوانم؟

اصطلاحات موجود در نتایج ماموگرافی تخصصی بوده و تفسیر درست آن نیاز به آگاهی لازم در حوزه پزشکی دارد.بهتر است برای اطلاع از نتایج ماموگرافی آن را به پزشک خود نشان دهید.

  1. نتیجه طبیعی ماموگرافی سینه چیست؟

تفسیر های طبقه بندی ۱تا۳ نشان دهنده نتایج نرمال و بدون هیچ مشکلی در بافت سینه هستند. نتایجی که در گروه صفر نیز قرار می گیرند به دلیل نتایج نامشخص، در این گروه قرار می گیرند.

  1. نتایج مشکوک ماموگرافی چیست؟

نتایج مشکوک در تفاسیر دسته های ۴، ۵ و۶ قرار می گیرند نشان دهنده وجود یک بافت و توده مشکوک در سینه هستند. در این شرایط باید سریعا برای نمونه برداری و آغاز روند درمانی اقدام کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا