سونوگرافیماموگرافی

اصطلاحات ماموگرافی و سونوگرافی پستان (راهنمای تفسیر نتایج)

راهنمای تفسیر نتایج ماموگرافی و سونوگرافی

ماموگرافی و سونوگرافی پستان دو تکنیک تصویر برداری مجزا هستند. به کمک تصاویر به دست آمده از سونوگرافی و ماموگرافی بسیاری از مشکلات و ناهنجاری های پستان قبل از اینکه نمود ظاهری پیدا کند مشخص می شود. نتایج این دو آزمایش، شامل اصطلاحات ماموگرافی و سونوگرافی پستان و کلیشه هایی است که برای تفسیر دقیق و علمی آن باید حتما به پزشک متخصص مراجعه فرمائید.

بیشتر بخوانید: ماموگرافی در تهران

اگر شما نتایج ماموگرافی و سونوگرافی خود را دریافت کرده اید، اما به دلیل وجود اصطلاحات تخصصی، سردرگم شده اید تا پایان این مقاله ما را  همراهی کنید تا شما را با اصطلاحات ماموگرافی و سونوگرافی آشنا کنیم.

بیشتر بخوانید: ماموگرافی سینه چیست؟ انواع ماموگرافی + مراحل

هزینه و تعرفه ماموگرافی دیجیتال در تهران

منظور از تراکم فیبروگلندولار چیست؟

فیبرو گلاندر به بافت هایی از سینه اطلاق می شود که غدد شیری و مجاری شیری در آن وجود دارد. تراکم فیبرو گلاندر به قسمت هایی از بافت پستان که چربی با بافت های طبیعی ادغام شده و  تراکم بالایی دارند اشاره میکند.

منظور از کلسیفیکاسیون چیست؟

رسوبات کلسیم موجود در بافت سینه وقتی در یک بخش تجمع داشته باشند به شکل یک توده در نتایج ماموگرافی مشخص می شوند. تجمع مقدار زیادی میکرو کلسیفیکاسیون در بافت سینه یک توده کلسیفیکاسیون را نشان می دهد. این توده ها خوش خیم بوده و هیچ مشکلی را برای افراد ایجاد نمی کنند.

سونوگرافی برست چیست؟

سونوگرافی سینه که با نام سونوگرافی برست شناخته می شود یک روش تصویر برداری از سینه، با استفاده از امواج صوتی است. در این روش تصویر برداری، متخصص سونوگرافی با استفاده از نودل هایی مخصوص که بر روی بافت سینه قرار می گیرد وضعیت این عضو، سلامتی و ناهنجاری های موجود در آن را مورد بررسی قرار می دهد. سونوگرافی سینه جزو روش های امن تصویر برداری بوده که مراجعه کننده حین انجام آن هیچ گونه درد و حس ناخوشایندی را تجربه نخواهد کرد.

بیشتر بخوانید: ماموگرافی یا سونوگرافی، کدام روش بهتر است؟

تفسیر نتایج سونوگرافی سینه

برای اطلاع از نتایج سونوگرافی باید حتما آن را به پزشک متخصص ارجاع دهید. پزشکان، با سال ها تجربه و تخصص، توانایی تشریح تخصصی نتایج سونوگرافی را دارند. به هیچ وجه جواب سونوگرافی را به افراد غیر متخصص نشان ندهید و از بررسی غیر تخصصی آن بپرهیزید. این کار موجب استرس و اضطراب بیشتر شما خواهد شد.

نتایج سونوگرافی به صورت تصاویر سیاه و سفید مشخص می شود. در این تصاویر توده ها و کیست ها با رنگ مشکی نمایش داده می شوند اما این به معنای ابتلا به سرطان سینه نمی باشد. در بسیاری از مواقع نقاط سیاه نشان دهنده کیست های شایع و یا توده های خوش خیم هستند.

در سونوگرافی سینه چه مواردی مشاهده می شود؟

در سونوگرافی سینه وضعیت بافت سینه و ناهنجاری های آن مشخص می شوند. از مواردی که در این آزمایش قابل مشاهده و بررسی هستند، به شرح زیر است.

  1. یکی از مواردی که در سونو سینه مشاهده می شود نکروز چربی پستانی است. نکروز چربی، بافت های چربی آسیب دیده ای هستند که در سونوگرافی به شکل توده مشخص می شوند.
  2. پاپیلوم های داخل مجاری شیری از دیگر توده های خوش خیمی هستند که در سونو گرافی سینه نمایش داده می شوند.
  3. فیبرو آدنوم ها، توده هایی خوش خیم و سرطانی در بافت سینه هستند که در سونو به خوبی مشخص می شوند.
  4. تغییرات هورمونی در زنان موجب ایجاد توده هایی در پستان می شود. این توده ها با عنوان فیبروکیستیک در سونوگرافی نمایش داده می شود.

اصطلاحات مرتبط با تصاویر و نتایج ماموگرافی

قطعا بعد از دریافت و مشاهده نتایج ماموگرافی با اصطلاحات مختلفی در آن روبرو می شوید. این اصطلاحات برای افرادی که در این زمینه تخصصی ندارند، سردرگم کننده هستند. در ادامه شما را بیشتر با اصطلاحات نتایج ماموگرافی آشنا می کنیم.

  1. MLO: مدیو لترال ابلیک یکی از نماهای تعیین کننده وضعیت سینه است. در این تصویر از سینه، بالاترین نقطه آگزیلاری تا چین تحتانی پستان مشخص و قابل رویت و بررسی است. در این تصویر حجم بالایی از سینه قابل بررسی می باشد.
  2. CC: این اصطلاح به معنای کرانیو کودال بوده و نمایی استاندارد از بافت سینه را نشان می دهد.
  3. نسج فیبروگلندیولار: فیبروگلندیولار یک بافت طبیعی در سینه است. این نسج در تصاویر ماموگرافی با رنگ سفید مشخص می شوند.
  4. لیگامان کوپر: بخشی از بافت الیافی پستان که به موجب پیچیدگی ساختار سینه شده و در نتایج ماموگرافی به صورت یک شبکه در هم تنیده و منظم مشخص می شود.این بافت در سرتاسر پستان موجود است.
  5. پکتورالیس ماژور: عضله ای در سینه که به صورت بادبزنی شکل است. اگر تصاویر ماموگرافی با کشش کافی ثبت شوند این بافت قابل رویت خواهد بود.
  6. Accessory Breast: در ۲ تا ۳ در صد زنان اکسسوری برست وجود دارد که نتیجه باقی ماندن برجستگی سینه از دوران جنینی است.
  7. غدد لنفاوی داخل پستانی : وجود غدد لنفاوی در پستان بسیار طبیعی بوده که معمولا در بخش خارجی پستان قرار دارد.
  8. TDLU: یک اصطلاح مربوط به واحد های ترشحی پستان است که اغلب، منشا برخی سرطان ها در سینه است.
  9. Retro mammary fat: چربی واقع در بافت فیبرو گلندیولار سینه است.
  10. Compression view: تصاویر و کلیشه های حاصل از ماموگرافی که با فشار معمولی در سینه ثبت شده اند. این کلیشه ها برای بررسی بافت های متراکم و همبند ثبت می شوند.
  11. Magnification view: تصاویر بزرگ نمایی شده در نتایج ماموگرافی هستند که برای بررسی میکرو کلسیفیکاسیون و لبه های توده ها مورد استفاده هستند.
  12. Fatty Breast: سینه هایی که بیشترین بافت آن را چربی تشکیل داده است و بافت متراکم آن بسیار کم است.
  13. scattered Fibroglandular Density: این اصطلاح به نواحی پراکنده متراکم و فیبروگلندیولار اشاره دارد.
  14. Partial Dense Breast: نشان دهنده بافتی از سینه است که بیشتر از چربی تشکیل شده است اما فیبروگلندیولار به صورت ندولر یا رشته های خطی دیده می شود.
  15. Dense Breast: نشان دهنده بخش ها متراکم پستان با افزایش دانسیه پارانشیم می باشد. این اصطلاح به معنای این است که تقریبا ۷۵ درصد از بافت پستان از این نسج تشکیل شده است.

کلام پایانی اصطلاحات ماموگرافی و سونوگرافی پستان

سونوگرافی و ماموگرافی رو تکنیک تصویر برداری و تشخیص پزشکی امن هستند که نتایج حاصله کمک شایانی به سلامتی و کیفیت زندگی افراد می کند. در نتایج ماموگرافی و سونوگرافی اصطلاحات مختلفی وجود دارد که کار تفسیر نتایج را برای افراد غیر متخصص دشوار می کند. با آگاهی از اصطلاحات موجود در نتایج این دو آزمایش، شاید تا حدودی نسبت به نتیجه مطلع شوید اما فقط نظر تخصصی پزشک شما می تواند نتیجه نهایی را تعیین کند. حتما برای آسودگی خیال خود بلافاصله بعد از دریافت نتیجه آزمایش آن را به پزشک متخصص نشان دهید تا در صورت نیاز بهترین روند درمانی را هر چه سریع تر برای شما آغاز نماید.

مرکز تصویربرداری تهران ۱۰۱، به عنوان تخصصی ترین مجموعه ارائه دهنده انواع خدمات تصویر برداری در تهران می باشد. برای عکس برداری از پستان(سینه) در تهران می توانید با شماره های موجود در وب سایت مجموعه تماس حاصل فرمائید.

هزینه و تعرفه ماموگرافی دیجیتال در تهران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا